? ??????????????Chanel is Love? ????? ?? ???Rating: 4.8 (67 Ratings)??1810 Grabs Today. 30214 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ?????????????????Kiss Me One Last Time? ????? ?? ???Rating: 4.4 (37 Ratings)??1675 Grabs Today. 21161 Total Grabs. ??????Preview?? | BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

sunnuntai 2. maaliskuuta 2008

Fedex business ja muita pohdintoja; Fedex business case and other suitable weekends thoughts

Perjantaina oli Toni FEDEXstä lähestynyt, mikä oli aika makee juttu, koska vain muutama päivä aiemmin klikkailin anonyymia virtuaaliavaruuden kauppavalikoimaa ja tein ko. ostokset. Maailma on todella pieni!

Sitten tulin surulliseksi. Toni parka oli käynyt turhaan oveni takana ja joutuu nyt tulemaan uudestaan. Mitenhän FEDEXin business case kestää tämän?

Sitten ajeltiin mökille. Koko matkan mietin Tonia ja FEDEXin casea ja mulla oli hauskat mietinnät.

Toisaalta mietin, että onpa hienoa, kun on näin henkilökohtaista palvelua ja että kyllä entisellä valtion postilla on tekemistä tällaiseen palvelutasoon pääsemiseksi (lisäksihän posti vaan lakkauttaa posteja kannattamattomana, joten se siitä asiakaspalvelusta).

Toisaalta rupesin laskemaan:

Ensin mietin, että kun minä maksoin jotain 25 dollaria (n. 16 egee) laatikostani (10 cm X 25 cm X 40 cm), joita samankokoisia menee 100 kpl kuutioon, niin kuutiohinta on 1600 egee.

Sitten jos Fedex onnistuu pakkaamaan täyteen esim. MD11 lentokoneen, johon menee 410 kuutiota tavaraa, niin siitä on maksettu silloin 656000 egee. Aika hinta vaikka New York-Helsingin lennolle, ehkä tämä sitten lyö leiville?

FEDEXin sivuilla kehuttiin, että ne vie 7.5 miljoonaa toimitusta jokapäivä 672:lle lentoasemalle, joten paljon pieniä toneja pyörii viemässä paketteja ristiin rastiin globaalissa busineksessa.

No, ehkä Toni joutaa tulemaan uudelleen, ehkä ne kestää se.

Mikähän mahtaisi olla tällaisen liiketoiminnan hiilidioksidijalanjälki? Onneksi saavuimme mökille, joten en päässyt tässä pidemmälle.......


***********************************************************

On Friday Toni (from FEDEX) had been visiting my door at home, while I was at work. I felt that the world is really getting smaller, as only few days ago I clicked on some virtual store from the other side of the world for some shoppings, which now where expedited to me. (At least tried.)

Then I became sad. Poor Toni had visited me for vain, and he needs to revisit me. How could FEDEX business case support such a waste?

Then we drove to the cottage. On the way I was amusing myself with thoughts about FEDEX business case.

First, as a customer I felt honored by the personal service comparing it to the previously state owned post office institution (which by the way, seems to be closing most of remote sites due to the costcutting needs).

Secondly I started to calculate that if I paid some 25 USD (16 €) for a package of 10 cm x 25 x 40 cm, then in one cubic meter there would be 100 of those. Thus cubic cargo price is 1600 €.

If one MD11 cargo plane from New York to Helsinki (6636 km) can carry 410 cubic meters material, the whole cargo price would be 656 000 euros (which is pretty hefty!).

Further, I read from FEDEX site that they deliver 7.5 million shipments everyday to 672 airports, so there are many little tonis globally deliverng customers packages.

n all, I thought maybe they have a good business case after all.

So Toni, welcome for another visit!

Then I started to wonder what would be the carbon dioxide footprint for such a cargo plane, but luckily we arrived at the cottage.......................

0 kommenttia; comments: